black and white round container
28 marca 2025

Wybór Opon w Polskich Warunkach Klimatycznych: Letnie, Zimowe czy Całoroczne?

Wybór Opon w Polskich Warunkach Klimatycznych: Letnie, Zimowe czy Całoroczne?

W polskim klimacie, gdzie temperatury wahają się od siarczystych mrozów zimą po upały latem, wybór odpowiedniego rodzaju opon jest kluczowy dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. W artykule przedstawimy analizę opon letnich, zimowych i całorocznych, opierając się na badaniach oraz testach przeprowadzonych przez renomowane organizacje, takie jak ADAC i Auto Bild.

Opony Letnie

Opony letnie są zoptymalizowane do jazdy w wyższych temperaturach, na suchych i mokrych nawierzchniach. Wyróżniają się twardszą mieszanką gumową, co zapewnia lepszą stabilność i przyczepność w cieplejszych warunkach.

Droga hamowania opon letnich:

  • Na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h: 27,5 metra (wyborkierowcow.pl)

  • Na suchej nawierzchni przy 100 km/h: 35,8 metra

Wyniki te pokazują, że w cieplejszych warunkach opony letnie zapewniają najkrótszą drogę hamowania, co przekłada się na wyższe bezpieczeństwo.

Opony Zimowe

Opony zimowe są projektowane z myślą o jeździe w niskich temperaturach oraz na zaśnieżonych i oblodzonych drogach. Ich bieżnik posiada gęstsze nacięcia (lamelki), co poprawia przyczepność w zimowych warunkach.

Droga hamowania opon zimowych:

  • Na suchej nawierzchni przy 100 km/h: nawet do 30 metrów dłużej niż opony letnie (hamowanie.pl)

  • Na mokrej nawierzchni przy 80 km/h: ok. 8% dłuższa droga hamowania w porównaniu do opon letnich

Warto zauważyć, że w temperaturach powyżej 7°C opony zimowe zaczynają tracić swoje optymalne parametry, co może prowadzić do wydłużenia drogi hamowania i zmniejszonej stabilności pojazdu.

Opony Całoroczne

Opony całoroczne łączą cechy opon letnich i zimowych, oferując kompromisowe rozwiązanie dla kierowców, którzy nie chcą wymieniać opon dwa razy w roku. Ich skuteczność zależy jednak od warunków drogowych.

Droga hamowania opon całorocznych:

  • Na mokrej nawierzchni przy 80 km/h: od 34,6 do 41,4 metra (autokult.pl)

  • Na śniegu przy 50 km/h: od 26,3 do 33,4 metra

  • Na lodzie przy 30 km/h: od 44,1 do 48,4 metra

Testy pokazują, że opony całoroczne oferują średnie parametry w porównaniu do opon dedykowanych sezonowo. O ile dobrze radzą sobie w łagodnych zimach i umiarkowanych temperaturach, to w ekstremalnych warunkach ich parametry odbiegają od wyspecjalizowanych opon letnich i zimowych.

Podsumowanie i Rekomendacje

  • Opony letnie są najlepszym wyborem na ciepłe pory roku, oferując najkrótszą drogę hamowania i wysoką stabilność w wyższych temperaturach.

  • Opony zimowe są niezbędne dla kierowców poruszających się w trudnych warunkach zimowych, szczególnie w rejonach o wysokich opadach śniegu.

  • Opony całoroczne sprawdzą się u kierowców jeżdżących głównie w miastach, gdzie zimy są łagodniejsze, jednak nie dorównują specjalistycznym oponom w ekstremalnych warunkach.

Ostateczny wybór powinien być uzależniony od indywidualnych preferencji kierowcy, warunków eksploatacji pojazdu oraz budżetu. Regularna kontrola stanu ogumienia oraz dostosowanie ciśnienia w oponach do zaleceń producenta, jak również kontrola stanu fizycznego opon (uszkodzenia, pęknięcia, wybrzuszenia), są kluczowe dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy i istotniejsze od samego faktu, jakie posiadamy opony. Nawet najlepsze i najdroższe opony letnie nie pomogą, jeśli ich stan, głębokość bieżnika lub niewłaściwy poziom ciśnienia będą nieodpowiednie.

Jeśli masz wątpliwości, skontaktuj się z nami , pomożemy dobrać odpowiednią oponę do twojego samochodu :  biuro@brmot.pl  + 48 666 961 615