Wybór Opon w Polskich Warunkach Klimatycznych: Letnie, Zimowe czy Całoroczne?
W polskim klimacie, gdzie temperatury wahają się od siarczystych mrozów zimą po upały latem, wybór odpowiedniego rodzaju opon jest kluczowy dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. W artykule przedstawimy analizę opon letnich, zimowych i całorocznych, opierając się na badaniach oraz testach przeprowadzonych przez renomowane organizacje, takie jak ADAC i Auto Bild.
Opony letnie są zoptymalizowane do jazdy w wyższych temperaturach, na suchych i mokrych nawierzchniach. Wyróżniają się twardszą mieszanką gumową, co zapewnia lepszą stabilność i przyczepność w cieplejszych warunkach.
Droga hamowania opon letnich:
Na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h: 27,5 metra (wyborkierowcow.pl)
Na suchej nawierzchni przy 100 km/h: 35,8 metra
Wyniki te pokazują, że w cieplejszych warunkach opony letnie zapewniają najkrótszą drogę hamowania, co przekłada się na wyższe bezpieczeństwo.
Opony zimowe są projektowane z myślą o jeździe w niskich temperaturach oraz na zaśnieżonych i oblodzonych drogach. Ich bieżnik posiada gęstsze nacięcia (lamelki), co poprawia przyczepność w zimowych warunkach.
Droga hamowania opon zimowych:
Na suchej nawierzchni przy 100 km/h: nawet do 30 metrów dłużej niż opony letnie (hamowanie.pl)
Na mokrej nawierzchni przy 80 km/h: ok. 8% dłuższa droga hamowania w porównaniu do opon letnich
Warto zauważyć, że w temperaturach powyżej 7°C opony zimowe zaczynają tracić swoje optymalne parametry, co może prowadzić do wydłużenia drogi hamowania i zmniejszonej stabilności pojazdu.
Opony całoroczne łączą cechy opon letnich i zimowych, oferując kompromisowe rozwiązanie dla kierowców, którzy nie chcą wymieniać opon dwa razy w roku. Ich skuteczność zależy jednak od warunków drogowych.
Droga hamowania opon całorocznych:
Na mokrej nawierzchni przy 80 km/h: od 34,6 do 41,4 metra (autokult.pl)
Na śniegu przy 50 km/h: od 26,3 do 33,4 metra
Na lodzie przy 30 km/h: od 44,1 do 48,4 metra
Testy pokazują, że opony całoroczne oferują średnie parametry w porównaniu do opon dedykowanych sezonowo. O ile dobrze radzą sobie w łagodnych zimach i umiarkowanych temperaturach, to w ekstremalnych warunkach ich parametry odbiegają od wyspecjalizowanych opon letnich i zimowych.
Opony letnie są najlepszym wyborem na ciepłe pory roku, oferując najkrótszą drogę hamowania i wysoką stabilność w wyższych temperaturach.
Opony zimowe są niezbędne dla kierowców poruszających się w trudnych warunkach zimowych, szczególnie w rejonach o wysokich opadach śniegu.
Opony całoroczne sprawdzą się u kierowców jeżdżących głównie w miastach, gdzie zimy są łagodniejsze, jednak nie dorównują specjalistycznym oponom w ekstremalnych warunkach.
Ostateczny wybór powinien być uzależniony od indywidualnych preferencji kierowcy, warunków eksploatacji pojazdu oraz budżetu. Regularna kontrola stanu ogumienia oraz dostosowanie ciśnienia w oponach do zaleceń producenta, jak również kontrola stanu fizycznego opon (uszkodzenia, pęknięcia, wybrzuszenia), są kluczowe dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy i istotniejsze od samego faktu, jakie posiadamy opony. Nawet najlepsze i najdroższe opony letnie nie pomogą, jeśli ich stan, głębokość bieżnika lub niewłaściwy poziom ciśnienia będą nieodpowiednie.
Jeśli masz wątpliwości, skontaktuj się z nami , pomożemy dobrać odpowiednią oponę do twojego samochodu : biuro@brmot.pl + 48 666 961 615